De veiligheid van het Rozendaals Viaduct op de grens van Arnhem en Rozendaal staat ter discussie, met Rijkswaterstaat die niet met absolute zekerheid kan bevestigen of de constructie solide is. Deels onzichtbare betonbewapening vormt een zorg, ondanks de geruststellende opmerking dat er momenteel geen acuut veiligheidsrisico is.
Hoewel er geen directe dreiging is, zal het viaduct met urgentie worden vervangen, zij het zonder een duidelijke tijdlijn voor de operatie. Rijkswaterstaat ambieert binnen 5 jaar de vervanging te voltooien, maar dit streefdoel blijkt praktisch uitdagend te zijn.
Recente inspecties onthulden dat dertien bruggen en viaducten in Nederland kwetsbaar zijn voor een bepaalde vorm van corrosie, waaronder het Rozendaals Viaduct. De aanleiding voor deze grondige inspectie was de instorting van de Carolabrücke in Dresden in september 2024.
Het Rozendaals Viaduct vertoont gelijkenissen met de instortte brug in Dresden, aangezien beide structuren hetzelfde type staal gebruiken dat in de jaren 50 en 60 gebruikelijk was voor betonversterking. Deze overeenkomst baart Rijkswaterstaat zorgen, aangezien de betonbewapening niet middels reguliere inspecties gecontroleerd kan worden.
Rijkswaterstaat handhaaft het viaduct nauwlettend met regelmatige inspecties en heeft aangegeven bereid te zijn aanvullende maatregelen te nemen om mogelijke risico's te minimaliseren. Indien nodig zullen ondersteunende maatregelen worden ingezet of gewichtsbeperkingen worden opgelegd ter bescherming van de constructie.